niedziela, 25 września 2016

Sofokles Król Edyp

Jak zauważyliście po samym tytule posta, dzisiaj będzie dość nietypowo :). Tym razem ocenię tragedię Sofoklesa.
Przerabiam tą lekturę w szkole, więc pomyślałam czemu by nie? Napiszę o niej na blogu!
Przechodząc do tematu... "Król Edyp" jest przykładem tragedii antycznej, tzn że cechuje się specyficzną budową, mianowicie: prolog, epeisodia, stasima, epilog oraz exodos.
Od razu wyjaśniam cóż te przedziwne słowa oznaczają:
-prolog; wprowadza czytelnika w całą problematykę utworu, w cały sens,
-epeisodia; sceny z dialogiem, akcja itd.
-stasima; chór,
-epilog; wypowiedź, która przeważnie wszystko wyjaśnia czytelnikom, widzom,
-exodos; chór, ich pieśń, która zamyka cała akcję.

Przed przeczytaniem koniecznie trzeba przeczytać Historię Rodu Labdakidów.
Jeśli czytelnik zabierze się od razu do czytania Króla Edypa, cały utwór nie będzie miał wtedy sensu, ponieważ on opiera się na wyjaśnieniu całej tej "klątwy" rzuconej na rodzinę Edypa, która jest opisana w Dziejach Edypa (czyli Historii Rodu Labdakidów).
Cała tragedia jest całkiem fajna i bardzo mi się spodobała cała ta problematyka utworu; klątwa, zabójstwa, samobójstwa, kazirodztwo.. Całkiem lubię takie tematy, więc miło się czytało, ale jeżeli ktoś nie lubi tego stylu pisania to odradzam, ponieważ będą to wtedy dla Was "flaki z olejem".


Ogólnie oceniam książkę bardzo pozytywnie (jak na lekturę), jest krótka, ale wciągnęła mnie, przeczytałam ją za jednym razem i podobało mi się. Na końcu będzie dosyć przykra scena Edypa i jego dzieci.. Wtedy aż uroniłam łzy, bo bardzo mi było wtedy przykro, ale cóż.. To się nazywa przeznaczenie.

Bardzo dziękuję za przeczytanie recenzji, a kolejna będzie w październiku, tak jak obiecałam, czyli raz w miesiącu :).

                                                                                                                        Pozdrawiam, Klara :)

P.S.: Macie jakieś pytania? Rady? A może chcecie wprowadzić trochę krytyki do moich działań na blogu? :) Jeśli tak, zapraszam na mojego e-maila: anonimowoscklary@wp.pl




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz